Kun je met vasten afvallen?

De laatste jaren zijn er veel artikelen verschenen over vasten en afvallen. Het is met name in de Verenigde Staten populair maar het wordt over de gehele wereld gedaan door mensen die willen afvallen. Vasten is tegenstrijdig met wat altijd gezegd wordt over maaltijden overslaan. Het vertraagd het metabolisme en het heeft juist een averechts effect. Bij vasten worden er meerdere maaltijden overgeslagen. Hoe zit het nu eigenlijk met vasten?

Hoe het niet werkt

Afvallen is niet zo simpel als het lijkt. “Als je minder eet dan val je meer af” klinkt makkelijk maar zo werkt afvallen niet. Als je het lichaam niet voorziet van eten dan gaat het lichaam langzamer werken. Dat gebeurt bijvoorbeeld al snel als iemand gaat afvallen door middel van shakes. Het lichaam bespaart energie als het niet voldoende eten krijgt. Je verbruikt dan minder calorieën. Het nadeel van vasten is dat je veel honger hebt. De honger blijft voor een lange tijd bij vasten omdat je bijvoorbeeld de helft van een dag of een hele dag niet eet. Het is daardoor mogelijk dat als je dan mag eten dat je veel te veel eet.

Veel water drinken

Water is de beste manier om je lichaam van vocht te voorzien. Het heeft daarnaast veel meer voordelen voor het lichaam. Zo heeft water geen calorieën. Dat betekent dat je er zoveel van kunt drinken als je wilt zonder ervan aan te komen. Het wordt dan ook veel gebruikt om de maag te vullen en als dorst- en hongerlesser. Tijdens een dieet waarbij gevast wordt mag er meestal wel water gedronken worden in de periode dat er niet gegeten wordt. Kraanwater is het beste voor het milieu, met name omdat er geen verpakking wordt gebruikt. Als je altijd hetzelfde flesje gebruikt zorg er dan voor dat deze iedere keer goed gereinigd wordt. Reinig het flesje en de dop goed door het te spoelen met warm water. Dit vertraagt de groei van bacteriën. Water is nodig voor het lichaam en het is daarom ook opgenomen in de Schijf van vijf van het Voedingscentrum. Het advies is om minimaal 1,5 tot 2 liter per dag te drinken. Dit kan water zijn maar het kunnen ook andere dranken zijn. Dranken zonder suiker of alcohol hebben de voorkeur. Koffie en thee zonder toevoegingen zijn ook goede opties.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*