Wat kan je het beste eten bij diabetes?

In Nederland staat de teller ondertussen op 1.200.000 diabetes type 2 patiënten en dagelijks krijgen honderden mensen deze diagnose medegedeeld. Daarnaast zijn er nog honderdduizenden mensen met diabetes zonder dat ze dit weten.

Het grootste probleem van diabetes zijn de vele complicaties die ermee samenhangen. Deze complicaties zijn het gevolg van een chronisch te hoge bloedsuikerspiegel. Door uitputting van de alvleesklier kan deze niet voldoende insuline meer aanmaken om zodoende al de glucose uit het bloed op te kunnen nemen. Complicaties die bij diabetes type 2 kunnen optreden hebben betrekking op het hart- en bloedvaten, zenuwschade en nierproblemen om er maar een paar op te noemen.

Het is bij diabetes type 2 dan ook sterk aan te raden de voeding aan te passen. Alleen door een aanpassing in de voeding kunnen de bloedsuikers onder controle worden gehouden waardoor schade aan hart, bloedvaten en zenuwen kan worden voorkomen. In dit artikel zullen we op een rijtje zetten welke voedingsmiddelen geschikt zijn als diabetes dieet.

De adviezen in dit artikel zijn overigens gericht op mensen die diabetes type 2 (ook wel ouderdomssuiker genoemd) hebben en niet specifiek voor mensen met diabetes type 1 omdat deze twee vormen verschillende onderliggende oorzaken hebben.

Zorg voor een gezond lichaamsgewicht

In de meeste gevallen hebben mensen waarbij diabetes type 2 wordt ontdekt overgewicht (er zijn uitzonderingen). Zelfs een licht overgewicht kan de oorzaak zijn van diabetes type 2, in het geval zich er vet rondom de lever en organen heeft opgehoopt. Dit viscerale vet is er voor verantwoordelijk dat het lichaam zijn gevoeligheid voor insuline verliest en de alvleesklier gedwongen wordt om meer insuline te gaan aanmaken. Op de lange termijn raakt de alvleesklier hierdoor uitgeput en gaat het juist minder insuline aanmaken waardoor diabetes type 2 ontstaan.

Een eerste maatregel die bij diabetes type 2 genomen moet worden is daardoor het terug brengen van het gewicht. De lever zal hierdoor weer beter kunnen reageren op insuline waardoor de bloedsuikers kunnen dalen en de alvleesklier zelfs gelegenheid kan krijgen om te herstellen.

In dit artikel zullen we niet ingaan op allerlei verschillende dieetvormen maar duidelijk is dat de dieetvormen met een koolhydraatbeperking het meest geschikt zijn voor mensen met diabetes. Door minder koolhydraten (suikers) te eten wordt automatisch de bloedsuikerspiegel lager gehouden en wordt de kans op complicaties beperkt.

Vette vis

Vette vissoorten bieden mensen met diabetes type 2 een aantal belangrijke voordelen. Vette vissoorten zijn soorten zoals zalm, paling, haring, sardientjes en makreel. Deze vissoorten zijn rijk aan een belangrijk type omega 3 vetzuren, namelijk EPA en DHA. Deze vetzuren komen van nature niet of in slechts geringe hoeveelheden voor in andere voedingsmiddelen. Deze vetzuren zijn bewezen belangrijk voor het gezond houden van het hart, de bloedvaten en hersenen; allemaal gebieden die bij mensen met diabetes type 2 extra kwetsbaar zijn.

Een ander belangrijk voordeel van EPA en DHA vetzuren is dat ze vetstofwisseling ondersteunen. Hierdoor wordt het gemakkelijker om af te vallen en wordt de energie uit de voeding beter opgenomen. Nog een voordeel: vette vis levert het lichaam hoogwaardige eiwitten die ervoor zorgen dat je na de maaltijd langer een verzadigd gevoel hebt en je stofwisseling optimaal ondersteunt wordt.

Voor mensen die geen vette vis willen eten zijn er visolie, krill olie en algenolie capsules op de markt. Deze laatste is ook geschikt voor veganisten.

Griekse yoghurt

Wil je als diabeet zuivel gebruik dan kies je het beste voor echte Griekse yoghurt. Onderzoeken laten positieve resultaten zien die waarschijnlijk voor een deel te verklaren zijn door het type probiotica die in Griekse yoghurt zit. Griekse yoghurt verlaagd de bloedsuikerspiegel en verlaagd het risico op hart- en vaatziekten.

In Griekse yoghurt zit relatief veel calcium en gconjugeerd linolzuur (CLA), dit type vetzuur helpt bij het afvallen.

Olijfolie

Eten zal ergens in bereid moeten worden. Mensen met diabetes doen dit het beste in olijfolie. In olijfolie zit een bepaald type antioxidanten die het hart beschermen. Om maximaal te profiteren van deze antioxidanten gebruik je het beste extra vierge olijfolie en gebruik je de olijfolie koud, bijvoorbeeld in de salades. Extra vierge is geschikt voor verhitting tot 180 graden. Daarom kan voor het bakken beter een olijfolie worden gebruikt die geschikt is om te bakken, dit zal altijd op de fles vermeld staan. Deze olie is geschikt voor verhitting tot 220 graden.

Groene bladgroenten

Groenten zijn eigenlijk voor iedereen de meest gezonde keuze. Ze bevatten maar weinig koolhydraten en vetten maar ze leveren het lichaam wel belangrijke voedingsvezels, mineralen, vitamines, sporenelementen, antioxidanten en bioactieve stoffen. En omdat groenten zo weinig calorieën bevatten kan je er (op paar uitzonderingen na) zoveel van eten als je wilt. Ze zijn daardoor heel geschikt als vulling van de maag. De vezels zorgen voor een gevoel van verzadiging en ze houden de spijsvertering soepel en gezond.

Een veel voorkomende complicatie bij diabetes type 2 is maculaire degeneratie (in de volksmond: staar). Deze achteruitgang van de ogen kan voorkomen worden door twee antioxidanten: luteïne en zeaxanthine. Deze antioxidanten zitten in groene bladgroenten. Groene bladgroenten zijn: spinazie, andijvie, boerenkool, sla, paksoi, groene kool en rucola.

Deze groene bladgroenten zijn tevens een uitstekende bron van vitamine C. Deze vitamine verlaagd de nuchtere bloedsuikers bij mensen met diabetes type 2.

Uiteraard zijn andere groenten ook gezond om te eten en een in een uitgebalanceerd dieet zal veel variatie moeten zitten. Alleen op deze manier kan zeker worden gesteld dat alle essentiële mineralen en vitamines via de voeding betrokken worden. Groenten die onder de grond groeien, zoals aardappelen, bietjes, pastinaak en wortels zijn rijk aan zetmeel. Mensen met diabetes zullen met dit soort groenten moeten letten op de portiegrote vanwege de grotere hoeveelheid koolhydraten die de bloedsuiker kunnen verstoren.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*