Calorieën tellen werkt niet als je wilt afvallen

Begonnen calorieën te tellen, maar merk je dat het niet werkt om af te vallen? Dat klopt, de techniek is niet bepaald effectief. Sterker nog, door calorieën te gaan tellen richt je je op de verkeerde zaken en maak je het in sommige gevallen zelfs lastiger om op je ideale gewicht uit te komen. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je de verpakkingen gaat controleren op het aantal calorieën en je vergeet te kijken naar wat er echt belangrijk is voor je gezondheid. Calorieën werkt niet als je wilt afvallen, wij zetten de belangrijkste redenen daarvoor voor je op een rij.

Matige ervaringen uit de geschiedenis

Al in de jaren ’70 van de vorige eeuw was het een tijd lang enorm populair om af te vallen door calorieën te tellen. De Engelse National Food Survey heeft vervolgens onderzoek gedaan naar de opkomst van obesitas in Engeland. We zijn in de laatste 10 jaar bijvoorbeeld 25% minder calorieën gaan eten. Aan de andere kant hebben we 6x meer last gekregen van obesitas. Het geeft in ieder geval duidelijk aan dat afvallen door simpelweg calorieën te tellen geen zin heeft. Hoe dat komt? Daar zijn 3 belangrijke redenen door.

Calorieën zijn geen calorieën

Ten eerste kun je de calorieën onderling niet zomaar met elkaar vergelijken. Gemiddeld genomen hebben vrouwen 2.000 calorieën per dag nodig en doen mannen er goed aan om zich te beperken tot 2.500 calorieën per dag. Zou je dat terugschroeven naar 1.200 calorieën per dag? Je zou dan flink af moeten vallen, maar is dat ook het geval als je al die calorieën haalt uit koekjes en chips? Je kunt niet zomaar afvallen door de calorieën te tellen, het is in plaats daarvan van belang om gezonder te gaan eten.

Richt je op de kwaliteit

Richt je voor het afvallen op de kwaliteit van je voeding in plaats van op de kwantiteit. Zorg er dus voor dat je goed kijkt naar de voedingsstoffen in de voedingsmiddelen die je eet. Het is niet erg om producten met veel calorieën te eten, mits daar de belangrijke voedingsstoffen in zitten. Zorg ervoor dat je zowel koolhydraten, vetten als eiwitten inneemt. Probeer bovendien te variëren met de belangrijke vitaminen en mineralen. Dat zijn de stoffen die je lichaam nodig heeft om tot een goede levensstijl te komen. De calorieën die je inneemt kun je verbranden door vervolgens minimaal 30 minuten per dag intensief te bewegen.

Light is niet altijd gezonder

Houd er bovendien rekening mee dat de Light-producten niet altijd gezonder zijn. Ze bevatten inderdaad minder calorieën, maar er zitten andere stoffen in om dat tekort goed te maken. Je neemt op die manier minder calorieën in, maar afvallen lukt niet vanwege de vervangende stoffen. Neem wat dat betreft liever gewoon minder van het product in algemene zin, vervang het niet zomaar door de Light-keuzes. Je kunt afvallen door goed te kijken naar de voedingspatroon en voldoende te bewegen. Simpelweg calorieën tellen is onvoldoende om effectief aan je gewicht te werken.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*